دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت برای افراد مبتلا به دیابت فوایدی بهمراه ندارد

21 نوامبر 2019 - طبق یک مطالعه ی گسترده اروپایی با همکاری چندین موسسه ی پزشکی، بیماران مبتلا به دیابت فایده ای از دفیبریلاتور‌های قلبی قابل کاشت (دستگاه الکتروشوک یاICD  ) دریافت نمی کنند.

توصیه های درمانی فعلی از درمان با ضربان ساز ICD ، برای تمام بیماران دارای اختلال شدید عملکرد بطن چپ پشتیبانی می کند. هدف از کاشت دفیبریلاتور محافظت از بیمار در برابر آریتمی های[1] قلبی تهدید کننده ی زندگی است. در عمل، در افرادیکه دچار مشکلات بسیار بد ریتم قلبی هستند، یک دفیبریلاتور در زیر پوست قفسه سینه، نزدیک به استخوان گردن آنها قرار داده می شود و مستقیما از طریق یک سیم به قلب وصل می گردد .زمانیکه ضربان قلب غیرطبیعی است، این دستگاه آن را تشخیص می دهد و سعی می کند ضربان را به حالت طبیعی برگرداند. زمانیکه ضربان قلب فرد بسیار آهسته است بعنوان یک ضربان ساز عمل کرده و پیام های الکتریکی کوچکی را به قلب می فرستد. زمانیکه ضربان قلب نامنظم یا بسیار سریع است، شوکهای الکتریکی را جهت متوقف کردن ریتم غیرطبیعی به قلب می دهد. این دستگاه در تمام 24 ساعت شبانه روز کار می کند .

در فنلاند، حدود 900 دستگاه ضربان ساز ICD در سال برای جلوگیری از ایست قلبی در بدن افراد کاشته می شود. اما ، به نظر می رسد مزایای این دستگاه برای بیماران دیابتی اندک است. نتایج حیرت انگیز است، زیرا بیماران قلبی مبتلا به دیابت در مقایسه با سایر بیماران قلبی با خطر قابل توجهی از مرگ ناگهانی روبرو هستند.

پروفسور Juhani Junttila  از دانشگاه Oulu در فنلاند می گوید: جای تعجب بود که بیماران دیابتی به اندازه بیمارانی که مبتلا به دیابت نیستند، از این دستگاه منتفع نمی شوند.

در بیماران دیابتی، نتایج مثبت این دستگاه در پیشگیری از مرگ و تصحیح آریتمی در مقایسه با بیماران فاقد دیابت، به طور قابل توجهی پایین تر است.

مشکلات سلامت در بیماران دیابتی که دچار اختلال شدید در عملکرد بطن چپ هستند، نسبت به بیماران غیر دیابتی دارای اختلال قلبی، بطور قابل توجهی بیشتر است و بنابراین در حال حاضر با پیش آگهی ضعیفی روبرو هستند. به گفته ی Junttila، این یک دلیل احتمالی است که باعث می شود ضربان ساز ICD  فواید زیادی برای این افراد نداشته باشد.

پروفسورJunttila  گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که ارزیابی اختلال عملکرد قلب با اندازه گیری ظرفیت پمپاژ قلب بمنظور پیش بینی مزایای کاشت یک ضربان ساز ICD کافی نیست. کاشت ضربان ساز ICD در گروه صحیحی از بیماران، مؤثر است. اما با روشهای فعلی برای انتخاب بیمار، این دستگاه مانع از اکثر مرگ های ناگهانی در بیماران دیابتی نشده است. بنابراین باید ابزارها و روشهای جدیدی را برای انتخاب بیمارانی که از کاشت این دستگاه منتفع می شوند، ایجاد نمود تا نتایج درمان با ضربان ساز ICD  بهبود یابد.

داده های 3535 بیمار دارای ضربان ساز ICD ، از مطالعه ی بین المللی EU CERT  جمع آوری شد. این مطالعه اخیراً در Diabetes Car منتشر شده است.

هم اکنون در اروپا و ایالات متحده مطالعات بیشتری برای بررسی فواید درمانی ضربان ساز ICD در بیماران دیابتی در حال انجام است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-diabetics-benefit-implantable-defibrillator-pacemakers.html

 



[1] غیرطبیعی بودن ریتم قلب